بررسی علت های ریزش سنگ نما

بررسی علت های ریزش سنگ نما – دلایل مختلفی وجود دارد که باعث جدا شدن یک سنگ از نمای ساختمان می شود، همچنین راه حل هایی برای چلوگیری نیز وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به خواندن این مطلب ادامه دهید.

نمای سنگی ساختمان

در صورت ریزش سنگ نما، مردم و ساکنان یک ساختمان تجاری یا مسکونی در خطر هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از فروریختن نمای سنگی ساختمان، بررسی عواملی است که باعث جدا شدن سنگ‌ها می‌شود. از بین بردن عواملی که مقاومت سنگ را تضعیف می‌کنند و نگهداری منظم از نمای ساختمان یکی از مهمترین نکته هاست.

کدام سنگ ها بیشتر از همه در نمای بیرونی ساختمان  می افتند؟

بیشتر سنگ هایی که زمانی به طور آشکار به نمای بیرونی ساختمان چسبیده بودند، افتاده اند این سنگ‌ها به دلیل عرض کم ، معمولاً برای زیباتر کردن نما نصب  می‌شوند.  قاب پنجره ها و ستون ها تنها برخی از نقاطی هستند که در در آنها از این نوع سنگ ها استفاده میشود . سنگ های کوچک را باید به نما پیچ و رولپلاک کرد و در صورت عدم امکان آن ها را با چسب در جای خود ثابت کرد.

بررسی علت های ریزش سنگ نما

می توانید به من بگویید چه چیزی باعث جدا شدن سنگ ها از نمای بیرونی ساختمان می شود؟

  1. عمل آوری سریع سیمان : علت اصلی ترک خوردن سنگ نما در سنگ تراشی نمای ساختمان است. ملات سیمان بلافاصله پس از مخلوط شدن با آب خشک میشود. ملات سیمان باید به تدریج خشک شود تا محصول نهایی یکدست باشد. (بررسی علت های ریزش سنگ نما)
    • اما اگر در اثر عواملی مانند باد، دمای هوا و … سریعتر از حد معمول خشک شود، لایه های زیرین از لایه های رویی جدا می شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می شود که به طور مرتب آب بر روی لایه رویی ملات پاشیده شود. ممکن است نگران باشید که مقدار درز موجود در سنگ ها را افزایش یابد. با این حال، می توان با استفاده از چسب های خاص و چسب های پلی اورتان برای آب بندی درزها از این موضوع جلوگیری کرد. یکی از راهبردها برای جلوگیری از فروریختن نما بیرونی ساختمان، انجام این کاری  است که در بالا توضیح داده شد.
  2. استفاده نادرست از لوازم ساختمانی: آب یک جزء کلیدی در تولید ملات است. اگر آب زیاد به آن ملات اضافه شود ترک خورده و مقاومت کمتری خواهد داشت. مهم است که درزهای انقباضی را تنظیم کنید تا سطح تمام شده ترک های عجیب و غریب ایجاد نکند.در هر 5 متر باید یک درز به عرض 5 سانتی متر روی سطوحی با این اندازه یا بزرگتر ایجاد کرد. به عنوان مثال، در مورد ملات، استفاده از آب بیش از حد لازم باعث می شود که مواد خیلی زود خشک و ضعیف شوند. (بررسی علت های ریزش سنگ نما)
  3. عملکرد شن و ماسه خاک: یکی دیگر از اجزای ملات مورد استفاده در ساخت نمای ساختمان است. کیفیت، چسبندگی و مقاومت ملات وقتی با ماسه خاکی ساخته می شود به شدت کاهش می یابد. هنگام استفاده از این ماسه، فقط لایه بالایی چسبنده است. یک رویکرد جدید برای بهبود چسبندگی ملات، جایگزینی خاک و ماسه با چسب بتن است.
  4. سنگ های ساختمانی: هنگامی که سنگ از روی نما سقوط می کنند، سنگ های سنگین مانند گرانیت می توانند صدمات جدی یا حتی مرگ را به ساکنان مجاور وارد کنند و خسارت زیادی به اموال وارد کنند.
  5. مجری آماتور: اگر از کارگرانی استفاده کنید که ماهر و قابل اعتماد نیستند، نمای ساختمان شما به درستی تکمیل نخواهد شد. این مشکل یکی از عوامل اصلی خراب شدن نماها است.(بررسی علت های ریزش سنگ نما)

پیچ رولپلاک نمای ساختمان

ارزیابی نادرست در انتخاب سنگ

در برخی موارد ممکن است با انتخاب  نادرست سنگ برای نمای ساختمان مشکل ایجاد شود. استفاده از سنگ مرمر نمونه ای از انتخاب نامناسب مصالح برای نمای بیرونی ساختمان است، زیرا در واکنش به تغییرات دما و رطوبت، منبسط می شود، زیرباران و برف ترک می خورد و در نهایت به زمین می ریزد. که با  ارزیابی به موقع با استفاده از پیچ و رولپلاک آن میتوان از خسارت های بزرگ و جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

انتخاب سنگ برای نمای بیرونی ساختمان تحت تأثیر آب و هوای محلی است. به عنوان مثال، سنگ آهک را نمی توان در مکان هایی که بارندگی بیش از حد و سطح دی اکسید کربن وجود دارد، استفاده کرد. شما نباید از آن برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کنید.

 پاسخی به مشکل ریزش نمای ساختمان

بررسی علت های ریزش سنگ نما

در این قسمت روش های مختلفی برای جلوگیری از ریزش نمای سنگی ساختمان مورد بحث قرار می گیرد:

نمای ساختمان را می توان به روش های مختلفی در برابر ریزش محافظت کرد که اولین آن استفاده از سنگ های مناسب است. نوع و وزن سنگ مورد استفاده در نما، ضخامت بهینه را تعیین می کند. پیچ و رولپلاک  بهترین و موثرترین راه برای تقویت مقاومت نما و جلوگیری از ریزش آن است.

روشی دیگر استفاده  از چسب اپوکسی برای ثابت نگه داشتن شمش ها،ستون ها و….  است. این روش زمانی انجام می شود که سنگ کاری تمام شده باشد و به این صورت است: با استفاده از مته، در فواصل مناسب سوراخ هایی روی پلاک سنگ ایجاد می شود. سپس یک رولپلاک به همراه پیچ در سوراخ های سنگ و دیوار قرار داده می شود و با پیچ بند شارژی یا برقی  در جای خود ثابت می شود.

در نهایت با استفاده از بتونه هم رنگ سنگ روی پیچ ها پوشش داده میشود ،تا ظاهر آن مناسب وبا رنگ سنگ نما همخوانی داشته باشد.سنگ را می توان با کمک واشر نیز در جای خود نگه داشت. برای جلوگیری از زنگ زدگی، اطمینان از اینکه پیچ ها و واشرهای مورد استفاده از نوع ضد زنگ هستند، بسیار مهم است.

 

هشدارهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است هر لحظه پلاک سنگی از ساختمان سقوط کند

بررسی علت های ریزش سنگ نما – احتمالاً بیش از یک بار شنیده اید که نمای سنگی ساختمان ها می تواند با گذشت زمان سست و فرو بریزد، اما این می تواند به سرعت به یک فاجعه تبدیل شود. به عنوان مثال، تصور کنید که عابر پیاده ای که زیر ساختمان شما راه می رود، تکه ای  سنگ  از نمای بیرونی جدا شده و به پایین بیفتد که باعث آسیب شدید می شود که خسارت های وارد شده قابل جبران  نیست.

اما یک سوال مطرح می شود: آیا سنگ از نمای ساختمان به طور غیرمنتظره سقوط می کند یا می توانیم از قبل علائم هشدار دهنده را ببینیم و از وقوع آن جلوگیری کنیم؟

در این مطلب به بررسی شاخص های هشدار دهنده و اقدامات احتیاطی ایمنی در هنگام سقوط سنگ نما می پردازیم:

اگر سنگی صاف، صیقلی و ضد آب می خواهید. نمای بیرونی خانه شما، به احتمال زیاد با نوعی رزین کار یا موم و پولیش درمان شده است. در بعضی موارد ممکن است کیفیت آب گریز سنگ درطی فرآیند برش از بین رفته باشد و آن را در برابر کنده شدن در اثر قرار گرفتن در معرض باران، رطوبت و باران اسیدی ایجاد می شود، مستعدتر می کند.

از آنجا که نفوذ آب از میان سنگ می تواند مواد پایه (آجر یا بتن) را فرسایش دهد و باعث ایجاد شکاف و گسست پیوستگی بین سنگ و دیوار شما شود. نمای بیرونی ساختمان در حال ترک خوردن است.این ترک ها را میتوان با مصالح ویا چسب اپوکسی پر کرد.

بررسی علت های ریزش سنگ نماسنگ ها در اثر ضریب انبساط بلندتر می شوند. ترک هایی که نشان دهنده احتمال ریزش نما هستند باید در اسرع وقت ترمیم شوند. دیوارهای بیرونی که از گرانیت و مرمر ساخته شده اند،در مقایسه با سنگ تراورتن، دارای چسبندگی پایین تر میباشند که به دلیل عدم تخلخل این نوع  سنگ ها است.

با این حال، سنگ های گرانیت و مرمر را نمی توان با استفاده از دوغاب و روش های معمولی کار کرد. از این رو لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید: برای نصب این سنگ ها باید از روش های مطمئن تری استفاده کنید. اگر قبلا از اسکوپ یا پیچ و رولپلاک  استفاده نکرده اید، باید مراقب خطرات احتمالی باشید.

نمای سنگی بر اثر ضربه، زلزله و استفاده از مصالح بی کیفیت کنده میشود.

اگر سنگ ها از ابتدا به طور ایمن چیده شوند و از ابزار و مصالح استاندارد برای نصب نمای سنگی استفاده شود، حتی سنگ کاری نمای ساختمان نیز با شدیدترین ضربه ها آسیب نمی بیند. لطفا در صورت داشتن هر گونه نگرانی در خصوص سنگ نمای ساختمان با ما در تماس باشید . ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

یکی از متخصصان ما در اسرع وقت به درخواست شما پاسخ خواهد داد تا با  مشاوره حضوری و کارشناسی رایگان نیاز شما را برطرف کند.

باتشکر از اینکه همراه ما بودید در و مقاله بررسی علت های ریزش سنگ نما و راه های مقابله با ریزش و سقوط سنگ نما مارا همراهی کردید.

نصب توری

پست قبلی

بیمه مسئولیت مدنی

پست بعدی

معماری نورپردازی نما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الو ارتفاع - خدمات دسترسی با طناب

دسترسی به نقطه ای که میخواهید… .

مشاوره و رزرو