معماری نورپردازی نما

معماری نورپردازی نما

معماری نورپردازی نما – از زمانی که  طراحی نورپردازی توسط  ریچارد کلی که فعالیت خود را در سال 1935 آغاز شد، نورپردازی معماری عمدتاً برای سازه های عمومی مانند پارک ها، تئاترها و موزه ها اختصاص داشت.ولی اکنون دیگر اینطور نیست. معماری نورپردازی در سال های اخیر به طور فزاینده ای در دسترس عموم قرار گرفته است، به طوری که شما می توانید آزادانه آن را در سراسر ملک خود اعمال کنید. خانه ها و دفاتر در حال حاضر بهتر از همیشه روشنایی دارند و تجربه بصری شگفت انگیزی دارند.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در مورد نوآوری های نورپردازی معماری مدرن برای دنیایی بهتر بدانید. از این مطلب به نفع خود استفاده کنید تا نور خانه خود را به سطح بالاتری ببرید.

معماری نورپردازی  چیست؟

معماری نورپردازی نما چیزی فراتر از داشتن نورپردازی  در سراسر مکان است. طراحی نور بر اساس علم و هنرهای تجسمی است. طراحی نورپردازی  رشته ای  است که با طراحی سیستم های روشنایی در محیط ،اعم از داخلی و خارجی سروکار دارد. هدف از طراحی نورپردازی  ایجاد تعادل بین هنر و علم نور برای ایجاد روحیه، علاقه بصری و ارتقای  کاربری از یک فضا یا مکان در عین رعایت الزامات فنی و ایمنی است.

ملک شما ممکن است معماری عالی داشته باشد، اما با نورپردازی اشتباه، در بهترین حالت صیقل نخورده  و در بدترین حالت خسته کننده به نظر می رسد. نورپردازی تفاوت بزرگی ایجاد می کند زیرا مانند یک لوستر باشکوه، می تواند به مرکز و نقطه همگرای ساختمان تبدیل شود یا نقاط کانونی متعددی برای برجسته کردن طراحی معماری ایجاد کند. اگر در حال نورپردازی نما های تجاری یا مسکونی باشید، نورپردازی  اعتبار آن را بالا می برد. محل شما حس قوی انسجام را در نورپردازی و نمایش کلی خود منتقل می کند .

 مزایای طراحی نورپردازی

معماری نورپردازی نما

معماری زیبایی شناسی ساختمان

منابع نور باید از لحاظ زیبایی شناختی معماری را تکمیل کنند، نه مخالف آن باشد. نوآوری های معماری نورپردازی  امروزه ما را قادر می سازد تا جذابیت ساختمان را با تاکید بر بافت ها، رنگ ها و فرم های فضا به حداکثر برسانیم.

ارگونومی

همانطور که معمار لوئیس سالیوان گفته است، فرم از عملکرد پیروی می کند. هدف طراحی نورپردازی  به حداکثر رساندن جلوه های روشنایی برای تسهیل عملکرد و ارگونومی است و ابتدا به اندازه کافی نیازهای ساکنان فضا را برطرف می کند. بر کسی پوشیده نیست که نور می تواند بر سلامتی، آگاهی فضایی شما تأثیر بگذارد. نورپردازی معماری مدرن همه اینها را به یک مجموعه منسجم تبدیل می کند که بهره وری را افزایش می دهد و جذابیت محیط  را بالا می برد.

بهره وری انرژی

اگر سیستم روشنایی پایدار نباشد، در حال از بین بردن پول هستید. طراحان نورپردازی  خبره می دانند که چگونه می توانند بهره وری انرژی مانند استفاده از نور طبیعی، نوع لامپ ها و فناوری مورد استفاده در کنار قرارگیری مناسب را به حداکثر برسانند. انتخاب مقدار مناسب لومن، رنگ نور، و همچنین استفاده از سایه‌ها یا اتصالات شفاف و استفاده از سنسورها یا تایمرها در چراغ‌های خارجی، می‌تواند هزینه روشنایی شما را بیشتر کاهش دهد.معماری  نورپردازی

به خوبی طراحی شده تمام این ملاحظات را پوشش می دهد

انواع اولیه روشنایی

چهار نوع نورپردازی اصلی وجود دارد – نورپردازی محیطی، وظیفه ای، تاکیدی و تزئینی. برای به دست آوردن بهترین نتایج، اغلب باید اینها را با توجه به معماری و وسایل موجود در منطقه ترکیب و مطابقت دهید. معماری  نورپردازی  امکان استفاده موثر از هر یک از این موارد را فراهم می کند. می توانید با استفاده از نورپردازی محیطی، وظیفه ای و برجسته را در خانه خود استفاده کنید تا دقیقاً آن را ببینید.

نورپردازی محیط

نورپردازی محیطی روشنایی محیطی، نوری عمومی برای روشنایی و دید اولیه است. می تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد. این به تسهیل استفاده ایمن از فضا و کاهش تضاد بین منابع نور و محیط اطراف کمک می کند. نمونه هایی از روشنایی محیط داخلی شامل استفاده از لوسترها، وسایل نصب شده در سقف، چراغ های مسیر، نورهای پایین و لامپ های کف است.

برای نورپردازی در فضای باز، نورافکن ها، وسایل آویزان، فانوس های پست و روش های مختلف نورپردازی دیوار وجود دارد.

معماری نورپردازی نما

روشنایی وظیفه

نورپردازی وظیفه ای، کاربرد زیادی دارند، معمولاً استفاده از لامپ های رشته ای یا فلورسنت است که بر روی روشن کردن مستقیم یک سطح کار مانند میز یا سایر مبلمان برای افزایش بهره وری و ارائه راحتی بصری متمرکز شده اند. این برای دیدن اجسام ریز یا مواد با کنتراست کم بسیار مفید است. این قابلیت دید برای فعالیت هایی مانند آشپزی، لباس پوشیدن، مطالعه و کار را فراهم می کند. برخی از نمونه‌های نورپردازی کار عبارتند از: وسایل فرورفته گیمبال جهت دار، گیمبال، چراغ‌های پایین، لامپ‌های رومیزی و آویزها. در برخی موارد، نور محیط کافی است، در حالی که در برخی دیگر، ممکن است از لامپ های انعطاف پذیر برای تطبیق پذیری استفاده شود.

نورپردازی تزئینی

همانطور که از نام آن پیداست، نورپردازی تزئینی یک نور غیر ضروری است که در درجه اول به دلایل تزئینی و خلاقانه است. نوآوری‌های نورپردازی  مدرن به آن اجازه می‌دهد تا در بهترین حالت خود قرار گیرد، جایی که برای ایجاد فضا، ارائه سطح مورد نیاز از روشنایی بصری و افزودن تزئینات به کار می‌رود. وسایل روشنایی تزئینی داخلی شامل نورپردازی راه پله، دیوارکوب، پنکه با کیت نور و وسایل رومیزی مانند لامپ می باشد. وسایل تزئینی بیرونی شامل چراغ های چمن، چراغ های خورشیدی وغیره است.

انواع لامپ

باید در مورد انواع لامپ‌ها و لامپ‌های مورد استفاده ایده‌ای داشته باشید، زیرا این لامپ‌ها به شدت بر نمایش و عملکرد نور شما تأثیر می‌گذارند. ما به هشت مورد از رایج ترین آنها نگاه خواهیم کرد.

رشته ای

لامپ‌های رشته‌ای با رشته‌ای از تنگستن ساخته می‌شوند که در شیشه‌ای با گازی مانند آرگون در داخل آن قرار گرفته است. اگرچه آنها نوادگان مستقیم لامپ های الکتریکی صد سال پیش هستند، پیشرفت های مدرن طیف گسترده ای از انواع و حتی لامپ های رشته ای کم ولتاژ و کم مصرف را در دسترس قرار داده است. برخی از لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌تر عمر بسیار کوتاهی داشتند و تنها تا 2 ساعت طول می‌کشید، اما اکنون می‌توانید لامپ‌هایی را پیدا کنید که تا 20000 ساعت عمر می‌کنند.

فلورسنت

لامپ های فلورسنت لوله های شیشه ای بلند و حاوی بخار جیوه یا گاز آرگون تحت فشار کم هستند. این موارد بیشتر در فروشگاه ها و ادارات دیده می شود. در خانه‌ها، لامپ‌های فلورسنت فشرده یا لامپ‌های CFL را می‌یابیم که در عوض شکل کوچک و پیچ خورده‌ای دارند. طول عمر آنها از حداقل 8000 تا 20000 ساعت بسیار زیاد است و نسبت به لامپ های رشته ای بسیار کم مصرف تر هستند.

نور پردازی نما ساختمان

دیود ساطع نور

(LED) ال ای دی ها کم مصرف ترین لامپ ها هستند. آنها نور را با استفاده از نیمه هادی ها تولید می کنند، بنابراین برای کار به انرژی بسیار کمی نیاز دارند. آنها گرمای زیادی از خود ساطع نمی کنند و طول عمر بسیار طولانی بین 50000 تا 100000 ساعت دارند که می تواند به حدود یک دهه برسد!

معماری نورپردازی نما

هالوژن

چراغ های هالوژن مانند چراغ های رشته ای عمل می کنند اما از هالوژن هایی مانند گازهای ید و برم به جای آرگون استفاده می کنند. از نظر بهره وری انرژی، آنها به طور کلی بالاتر از لامپ های رشته ای اما پایین تر از لامپ های فلورسنت هستند. یک اشکال این است که آنها بسیار داغ می شوند، بنابراین بهتر است از آنها به مقدار کم یا در تنظیمات با استفاده محدود استفاده کنید. طول عمر نسبتا کوتاهی بین 3000 تا 6000 ساعت دارند.

متال هالید

لامپ های متال هالید با استفاده از الکتریسیته ای که از مخلوط گازی بخار جیوه و هالیدهای فلزی، معمولاً یدید سدیم عبور می کند، نور تولید می کنند. آنها هم در داخل و هم در فضای باز در محیط های تجاری، صنعتی، عمومی و مسکونی، حتی برای چراغ های جلوی خودرو استفاده می شوند. میانگین طول عمر آنها 6000-15000 ساعت است.

لامپ های گوگردی

لامپ های گوگردی از پلاسمای گوگرد برای تولید نور بدون نیاز به الکترود استفاده می کنند. مانند لامپ های فلورسنت، آنها به طور قابل توجهی کند گرم می شوند و بسیار کارآمد هستند. با این حال، بر خلاف آنها، آنها حاوی جیوه نیستند، بنابراین در صورت شکستن تهدیدی برای محیط زیست نیستند. طول عمر آنها حدود 60000 ساعت یا بیشتر است.

لامپ های بخار سدیم

لامپ های بخار سدیم از سدیم در حالت برانگیخته برای تولید نور استفاده می کنند. آنها در دو نوع هستند: لامپ سدیم فشار بالا (HPS) و لامپ سدیم فشار پایین (LPS). آنها بسیار کارآمد هستند اما فقط نور زرد ساطع می کنند بنابراین بیشتر برای نورپردازی در فضای باز استفاده می شوند. لامپ های HPS طول عمر بالایی بین 20000 تا 40000 ساعت دارند در حالی که لامپ های LPS میانگین طول عمر 18000-20000 ساعت دارند.

چراغ های هوشمند

چراغ های هوشمند به شما این امکان را می دهند که نور خود را راحت و کارآمدتر مدیریت کنید. اینها معمولاً چراغ های LED هستند که می توانند با استفاده از WiFi از طریق یک برنامه، با صدای شما یا سایر کنترل های هوشمند کنترل شوند. شما می توانید به راحتی بین رنگ های مختلف جابجا شوید و می توانید نور خود را با فعالیت های مختلف تطبیق دهید. در نتیجه، آنها تمایل به هزینه بیشتری دارند.

از کارشناسان در مورد پرونده خود استفاده کنید اینها برخی از نوآوری های نورپردازی معماری مدرن برای دنیایی بهتر بودند. با این حال، همانطور که می بینید، معماری نورپردازی  عناصر زیادی را در بر می گیرد. به همین دلیل است که کارشناسانی که در این زمینه تخصص دارند می‌توانند به شما توصیه‌های خوبی ارائه دهند و در زمان، هزینه صرفه‌جویی کنند.

اگر خودتان طرحی برای نورپردازی دارید برای ما ارسال کنید تا با تیم اجرایی ما آن را عملی کنیم،   یا همین امروز مستقیماً با تیم کارشناسان ما تماس بگیرید تا از طراحی اولیه تا اجرای نهایی ما در کنارتان باشیم.

پست قبلی

بررسی علت های ریزش سنگ نما

پست بعدی

عایق نمای ساختمان – عایق رطوبتی دیوار چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الو ارتفاع - خدمات دسترسی با طناب

دسترسی به نقطه ای که میخواهید… .

مشاوره و رزرو